Wat is hier te vinden , Joke?

dinsdag 13 december 2016

Pennenzak na een listige streek



Mijn Prinses
Ik hou van haar met heel mijn hart
Met haar gouden haartjes
Blauwe ogen
Guitige lach

Ik zeg dit niet voor niets
Het kadert enkel de context voor deze anekdote

De prinses kwam enkele dagen geleden van school
Ze meldde me dat ze een nieuwe pennenzak nodig had
"Hij is stuk", zei ze daadkrachtig

Ik nam "Het Ding" vast
Ja , 'Het Ding", want ik was zelf geen fan
"Het Ding" was een commerciƫle pennenzak van een ijskoude Prinses
Maar de dochter had er zulke traantjes over gelaten dat ik was gezwicht

Maar dus... "Het Ding" : Stuk , kapot, broken, ...
Ik zag inderdaad een erg grote scheur
Als hobbynaaister kon ik het niet laten deze scheur nader te bekijken
Ik bewonderde de prachtige, gladde perfectie van de scheur
Te perfect

Ik grijnsde
Keek naar de prinses en vroeg:
" Heb jij hier zelf in geknipt"
Twee mooie blauwe ogen keken me doordringend aan
Enkele seconden pure stilte
In mijn hoofd de enige belangrijke vraag "Gaat ze tegen me liegen?"

Een diepe zucht aan de overkant van de tafel
"Ja mama, ik knipte er zelf een stuk uit"
In mijn hoofd opluchting "Lang leve eerlijkheid"
Ik dankte haar voor deze oprechtheid

De knip had echter een logische verklaring
De prinses ergerde zich namelijk dood aan "Het Ding"
Hij was te groot
Ze was steeds te laat wanneer ze haar kleurtjes moest zoeken
Waardoor ze weer niet goed kon volgen
En dan nog een dooddoener van een uitspraak;
" Je weet dat ik het al zo moeilijk heb om te leren lezen"

Wederom een veelzeggende stilte
Onze even blauwe ogen die elkaar een tijdlang doordringend aankijken
Ik zucht
Prinses weet dat ze gewonnen is
Tot mijn verbazing begint ze  me gelijk instructies te geven over een nieuwe die ik voor haar moet naaien

Ze weet perfect hoe ze me beet heeft
In augustus hadden we nog discussies
Prinses wilde toen een pennenzak van de winkel
Wat dus uitdraaide op "Het Ding"
Ze wist maar al te goed dat ik liever iets persoonlijk naaide voor haar start in het eerste leerjaar

Het werd een erg gezellige zaterdag
Prinses kiest de stofjes
Mama naait
Prinses geeft duidelijke aanwijzingen en richtlijnen

Allicht niet de meest pedagogische kwestie of aanpak
Had ik haar moeten straffen?
Natuurlijk niet
Prinses komt al twee dagen gelukkig thuis
Is blij met haar pennenzak
Is trots op haar mama
De blauwe ogen fonkelen
De gouden haren golven wanneer ze de school uit huppelt

Niks te straffen hier




Geen opmerkingen:

Een reactie posten